main

Darmowe porady fotograficzne

Kompozycja i światło w fotografii – elementarne zasady

11 marca 2013 — by Szymon Zduńczyk3

Kilka podstawowych i elementarnych wskazówek aby zdjęcia wychodziły lepiej

Kompozycja – im mniej tym lepiej, czyli staraj się po prostu ograniczać redukować i wyrzucać wszystkie niepotrzebne motywy z kadru a konkretnie usuń lub zwróć uwagę na to co się dzieje w tle. Jeśli portretujesz kogoś lub fotografujesz jakiś motyw to zwróć uwagę na to co jest na drugim planie. Jeśli tam będą różne kształty, różne zawiłości , kolory, płaszczyzny, linie itd. coś co będzie odwracało uwagę od głównego motywu to zdjęcie będzie nieczytelne. Zastanawiaj się za każdym razem, gdy naciskasz spust swojego aparatu nad tym czy ten drugi plan jest również ciekawy i czy nam przede wszystkim nie przeszkadza np. tak jak w przypadku portretu. Staraj się wybierać neutralne tła. Idealnym miejscem może być plaża ponieważ tam po prostu jest jedna wielka powierzchnia, jest niebo, plaża, piasek i cokolwiek co sfotografujesz to będzie estetycznie, te tło ta sceneria jest estetyczna. Staraj się wybierać właśnie takie tła takie motywy na portret ale nie tylko, również na zdjęcia które nie chcesz żeby były zbyt skomplikowane i żeby odbiór tego zdjęcia był bardzo czytelny.

Kompozycja w fotografii oparta na punktach

Stosuj proste, nieskomplikowane kadry, czyli stosuj jeden może dwa motywy. Jeśli tych motywów będzie bardzo dużo, będzie po prostu mętlik i zdjęcie będzie nieczytelne. Unikaj miejsc gdzie jest zbyt dużo motywów. Jeśli będzie jeden motyw to odbiorca nie będzie miał wyboru i będzie się właśnie na nim skupiał. Jeśli będzie ich więcej to może się po gubić i twoje zdjęcie będzie niedobre.

Kolor jest niezwykle istotny. Kiedyś były zdjęcia czarno-białe i nie przeszkadzało to. Kolory nie były oddawane i nie trzeba było się za dużo zastanawiać. Natomiast teraz ta rzeczywistość jest bardzo kolorowa, bardzo zagmatwana i zwracaj uwagę na kolor. Czy czasem jakiś bardzo nasycony kolor nie przeszkadza, czy on jest w tle, czy obok głównego motywu. Za każdym razem kiedy naciskasz spust swojego aparatu zwróć uwagę, zastanów się na chwile, czy nie ma jakiegoś jaskrawego koloru, który będzie przeszkadzał w odbiorze tego zdjęcia, czy nie konkuruje z głównym motywem, który chcesz pokazać.

Kompozycja w fotografii oparta o płaszczyzny
Kompozycja w fotografii oparta o płaszczyzny

Unikaj centralnego kadru
bo może to wiać nieco nudą i ktoś kto ogląda takie zdjęcie może uznać za nieudane. Lepiej gdy główny motyw odsuniesz nieco w lewą stronę i te zdjęcie może być dużo ciekawsze.

Światło – unikaj ostrego światła, nie patrz prosto do światła bo twarz przez to może być zniekształcona albo będziesz mrużyła bądź mrużył oczy. Najbardziej przydatne światło dla fotografa to jest rano i późne po południe. Bądź w tym miejscu gdzie chcesz fotografować o wschodzie słońca i oczywiście w porze nieco po wschodzie słońca, oraz późnym po południem, zachód słońca i to co się dzieje wcześniej. Oczywiście gdy jest bezchmurne niebo, bo gdy mamy chmury to jest obojętne kiedy będziesz fotografować, nie będzie to miało prawie żadnego znaczenia. Wybieraj te pory, które są bezpieczne. Bezpieczne tzn. dające ci bardzo duże szansę na zrobienie dobrego zdjęcia.

Więcej na webinarze: kliknij tutaj.

 

3 comments

  • mariusz

    13 marca 2013 at 22:30

    Witam Szymonie !
    Cieszę się, że mogę uczestniczyć w spotkaniach, które organizujesz. Mają fajną i sympatycznz formę.
    A co do odpowiedzi na pytanie konkursowe, to lubie , kiedy zdjęcia są dynamiczne, “czyste” i jasne, kiedy coś się na nich dzieje, kiedy istnieje “ruch”.
    W związku z tym uważam, że linie skośne, punkty i powierzchnia zakreślona przez linie łączące te punkty, sa najbardziej istotnymi elementami kompozycji. Tak też staram się komponować swoje fotografie.
    Pozdrawiam – mariusz

  • Jacek

    13 marca 2013 at 22:25

    Stabilna kompozycja zbudowana płaszczyznami. Interesujące jest budowanie jej nie w sposób spokojny, zrównoważony, czyli w tradycyjnym bezpiecznym pionie lub poziomie, lecz nadanie dynamiki dzięki liniom lub płaszczyznom skośnym

  • Sławek

    13 marca 2013 at 22:20

    1. Wybierz najważniejszy obiekt, który chcesz przedstawić, postaraj się usunąć z kompozycji niepotrzebne elementy
    2. Umieszczaj najważniejsze elementy w kluczowych punktach obrazu (trójpodział, złoty podział, albo miejsce krzyżowania się linii w kompozycji)
    3. Ucz się od mistrzów 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × one =

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.